dimarts, 8 d’abril del 2025

El TS d' EUA vol aplanar la candidatura de Trump per un tercer mandat!

 



Llegint la noticia, si el TS avala una llei de 1789, que s'ha fet servir tres cops, l'última durant la Segona Guerra Mundial, estem a un pas perquè el TS d'EUA avali que Trump pugui presentar-se una tercera vegada a la Presidència dels EEUU. La deriva autocràtica de nord-amèrica amb Trump suposa que tothom és fa còmplice de les seves polítiques antidemocràtiques. La distòpia ja és ací!



La gallina del ous d'or!

 


https://es.wikipedia.org/wiki/Anexo:Historial_de_precios_de_bitcoin



Molt economistes han anunciat la mort del bitcoin moltes vegades. El problema és que els economistes s'equivoquen contínuament. Per tal de desacreditar la validesa d'aquesta moneda virtual, és fa aparèixer relacionat amb delinqüència. Segur que en el govern Trump, ningú té cap bitcoin. A la pàgina de la wikipedia hi ha una bona història on del no res, s'ha rebel·lat un tresor per  aquells que tenen bitcoins. Cal tindrà molts diners per jugar-hi amb bitcoins. Fa molts anys van vaticinar que arribaria al milió de dòlars. Si fos així, tothom ja sap que ha de fer. Abstenir-se de demanar crèdits, seria suïcida! Els d'Hisenda estan a la aguait! 


dilluns, 7 d’abril del 2025

Teatre: "Un matrimoni de Boston"

 



El dissabte a la nit vaig anar a veure  "Un matrimoni de Boston" de David Mamet*. La platea estava plena de gent. Tothom volia veure a Emma Vilarasau. Al programa de mà diu que un  “Matrimoni de Boston” era l’eufemisme victorià per referir-se a dues dones que vivien juntes com a amants

De veritat que les protagonistes Anna i Claire -son tant progressistes com diu el programa de mà? Des de Emily Brontë, Jane Austen, i les seves novel·les, el paper de les dones en el segle XIX, tenia un paper secundari enfocat exclusivament al matrimoni. Però tant Anna i Claire no han pogut o volgut fer-ho. No queda gens clar. Podem fer de la necessitat virtut? Parlar del amor dins del mateix sexe, era naturalment tabú. A hores d'ara també. Què poden fer Anna i Claire per sobreviure en un món on el patriarcat omple totes la esferes de poder social, econòmic o cultural? Quin paper juguen dues dones que no tenen solvència econòmica -independència- i que no volen el paper assignades en el joc sexual?

La cataracta de diàlegs entre les protagonistes és impressionant.  Anna i Claire tenen dues manera de veure el món. Cadascuna ha intentat sobreviure en un món d'homes. Anna té un protector que fa que la seva solvència econòmica estigui momentàniament resolta. En canvi Claire, no sembla que estigui en aquesta situació. Esta enamorada d'una noia molt més jove que ella. Com en una comèdia de situació hi ha embolics que fan que tots els plans se'n vagin en orris.  

Entre Anna i Claire hi ha el contrapunt de la minyona. Aquesta fa el seu paper de les classes populars. Anna i Claire no son gaire diferents respecta a la minyona Caterina, envers al seu comportament ple de superioritat moral. Tant Emma Vilarasau (Anna) com Marta Marco (Claire) i Emma Arquillué (Caterina) fan els seus paper amb solvència. L'escenografia és minimalista, això és un eufemisme per dir que així s'estalvien molts diners en un decorat més decent del que ofereixen.  Els diàlegs estan plens de dobles intencions. Hi ha un catàleg ple sentiments que es van desenvolupant en els diàlegs dona fer del fet del desempara de les dones que no entraven en el joc de la societat.  Però, hi ha alguna cosa que grinyola. L'obra la va escriure el 1999, calia que la narració la trasllades a Nova Anglaterra del segle XIX**?  He dit que grinyola perquè tot plegat sembla un joc de focs artificials, ple de llums i ombres, però que amaga una veritat amarga: quin paper tenen les dones en aquest món convuls que vivim?. Es evident que les vides de l'Anne i la Claire no son cap mirall per les dones d'avui. Hi ha talent literari en Mamet, però no sembla que hi hagi emancipació en el seu text.

 

Ressenya: "El Alzamiento de Persépolis"de James S.A. Corey (I)

 He llegit la sèptima entrega de la saga de James S.A. Corey*, El alzamiento de Persépolis. Trad. David Tejera Expósito. Nova. Penguin Random House. Barcelona, 2024.




Els llibres de Corey han servit per fer-n'hi una sèrie The Expanse**. Aquesta sèptima entrega segueix el fil del últim capítol de la sèrie. 

Un llibre entretingut, amb molta acció, girs inesperats, i sobretot, l’aparició de un nou actor estel·lar, l’imperi Laconia. Resumir no sempre és fàcil, perquè no pots fer d'espòiler. La idea es llegir el llibre (en aquest cas, els llibres).

A la contraportada del llibre hi ha una bona pinzellada de la història.  Ací va una pinzellada més d’aquesta història:

El sistema solar ha trobat una porta a altres mons. Hi ha una estació per vigilar les entrades i sortides a aquests nous mons que va sent colonitzats per els humans. Els antic herois de la nau marciana Rocinante, han atracat a l’estació de Medina. La cap de l’estació és la Drummer, coneguda dels tripulants de la nau Rocinante, amb el seu capità i heroi de mil batalles, en James Holden. Però Holden vol deixar aquesta vida de holandès errant. Deixa la nau a la nova capitana,  la seva amiga Bobbie Draper, antiga soldat del exèrcit marcià. La tripulació de la Rocinante, és plena de personatges amb una idiosincràsia particular. Al llarg de la novel•la és van perfilen les seves filies i fòbies.  

Com diu el tòpic, en els capítols anteriors, la Terra va està exposada a una amenaça letal i vital per tothom, una protomolècula capaç de destruir la vida. La Roci, va ser l’encarregada de destruir l’última mostra del virus. Però no ho van fer. 

L’expansió a nous mons, planteja múltiples problemes. Les lluites per el control del tràfic a altres mons és clau per controlar i supervisar el que es fa més enllà del sistema solar. Hi ha un precari equilibri de forçes, entre cinturians –gent que ha viscut sempre fora de l'influencia de la Terra i Mart. Tot aquests equilibris, esclaten quan senten una transmissió a l’estació Medina que diu això:

-Ciudadanos de la coalición humana, soy el almirante Trejo de la armada laconia. Vamos abrir nuestra puerta. Detro de ciento veinta horas, cruzaremos a la zona lenta en dirección a la estación Medina con personal y apoyo suficientes para que Laconia asuma el papel que le corresponde de ahora en adelante. Tenemos la esperanza de que nuestro recibimiento sea amistoso. Repetición del mensaje. (pág. 126-7)”.

El missatge era prou ambigú per saber si venien en so de pau o era una amenaça. Caldria estar preparats. Laconia era una colònia en el que s’havien refugiat una escissió de Mart amb la guerra contra la Terra. El seu cap era un vell conegut, Winston Duarte. Pel que sembla, s’ha tornat el home fort de Laconia. I Laconia tenia en el seu poder la protomolècula. Hi havia trobat tecnologia alienígena. El seu sistema polític havia esdevingut una dictadura militar. No hi havia cap límit moral per explorar totes les possibilitats de la protomolècula, a través del desafectes al règim. 


diumenge, 6 d’abril del 2025

Recomanacions musicals

 


"Walid Khalid Abdullah Amhad, de 17 anys, va morir a la presó israeliana de Megiddo a finals de març. Es tracta del primer menor palestí que mor en una presó israeliana, segons l’Autoritat Palestina. L’autòpsia practicada a l’Institut Forense Abu Kabir de Tel-Aviv ha revelat que el jove va morir per una combinació de malnutrició extrema, deshidratació per diarrea d’origen infecciós i negació de tractament mèdic vital. " (Ara.cat.5/4/25)








dissabte, 5 d’abril del 2025

Assassinar nens a Gaza

 



 "Des d'aquesta matinada, Israel ha matat més de 100 palestins a Gaza, segons informa Al Jazeera des del terreny. L'atac més mortífer ha estat sobre una escola de l'ONU que es feia servir com a refugi de civils a Tuffah, al nord de la ciutat de Gaza. Hi han mort 29 persones, dels quals 18 eren criatures. Poques hores després, mentre encara es duien a terme les tasques de rescat, avions israelians han tornat a bombardejar sobre el mateix centre educatiu." (Ara.cat. 3/4/25)


Ningú condemna aquestes massacres que l'exèrcit israelià perpetra dia si i dia també, davant de la indiferència de tothom! Què no comptin en mi!



Art i musica: Hovsep Pushman (1877-1966)