dilluns, 18 d’abril del 2022

Estampes familiars

 




Fotografia familiar per posar a l'àlbum de qui? De Elena, Cristina, potser li faran copia a Felip? El rei emèrit se'l veu tronat, vol aparentar l'edat que ja no té. Podien estar a qualsevol lloc de la costa espanyola, però sembla que han tingut que anar el paradís de Abu Dahbi. Lloc càlid, però aquesta imatge és d'una monarquia caduca i lamentable. Com vivim temps confusos, ara, per fi, ja no toca anar amb mantellina i arribar-se a Sevilla per contemplar els passos amb la Legió inclosa. Falta família, un fill i més nets, tenim la sort que no hi ha cap perill de vuit de poder monàrquic. No sé si la Wittgenstein voldria sortir. Ara que té el que volia, sembla que vol oblidar a tota aquesta família que no es sagrada, malgrat haver passat aquesta Setmana Santa.


Recomendaciones musicales

 






dijous, 14 d’abril del 2022

Barça-Eintracht de Frankfurt: Adéu a la Europa League

 


I

Una primera part amb un resultat d'escàndol, (0-2), però que podríem ser 3 0 4, amb un Barça que al minut 3' ja perdia per culpa d'un penalt absurd de Eric García. Durant bona part del partit, el Barça ha dominat, però sense ocasions clares. Un remat d'Araujo que el porter Trapp ha enviat a fora, es l'únic bagatge ofensiu. El segon gol, Santos Borré, amb xut fora de l'àrea ha batut a Ter Stegen, que no ha pogut fer res, a enfonsat al Barça. Una defensa poc contundent, uns espais que no poden cobrir, el jugadors blaugranes i un ambient més propi del Eintracht que del Barça, fa difícil la remuntada. El Barça ha de creure, i per això, caldrà substitucions. Veurem com ho gestiona Xavi. 


II


La segona part ha estat un malson. Un Barça desconegut i un Eintracht molt superior, hauria pogut fer una golejada èpica. Un Barça sense convicció, precipitat, previsible i sense esma ha deixat escapar aquesta competició. El resultat final, 2-3, no reflecteix el que ha passat al camp. Un gol de Busquests al 90' i un penal al 100'  ha maquillat un encontre dolent del Barça. Unes graderies plenes d'aficionats del Eintracht han pogut gaudir de la victòria del seu equip. Xavi ha fet els canvis massa tard i a més molts jugadors semblaven desconnectats del partit. Potser calia aquesta derrota per posar en perspectiva un equip que encara li queda molt de camí.

  

El laïcisme en temps de guerra

 


En un món cada vegada més inestable e imprevisible, on el populisme fake news fa furor, on aquesta sensació de deriva, és aprofitada per l’extrema dreta –una multinacional en vies d’expansió-, l’únic antídot és la reivindicació del laïcisme. Al llibre de Yuval Noah Harari, 21 lliçons per al segle XXI*, en el seu capítol 14 en parla del laïcisme. El seu subtítol es “Reconeix el teu costat fosc”. Veiem que ens diu Harari.

Què vol dir ser laic? Hi ha qui ho veu com gent que no creu ni “en déus ni en àngels” (pàg.285). I per tant, “el món laic sembla buit, nihilista i amoral” (pág.285)

Per els laics, aquest visió fosca, no correspon a la realitat. De fet, “molts valors laics són compartits per diverses tradicions religioses” (pàg.285)

Els laics, veuen els valors morals, no com un regal dels déus, sinó com  un esforç que els humans han fet per viure amb comú. Els laics, no reivindiquen cap monopoli de la veritat, i això els separa dels creients, accepten que certs valors com “la veritat, la compassió, la igualtat, la llibertat, el coratge i la responsabilitat” (pàg.286) son valors compartits per creients i no creients. La dificultat d’aquest codis és que “no es fàcil viure d’acord amb un ideal” (pàg.286).

Harari fa un repàs a aquests valors –veritat, compassió, la igualtat, la llibertat, el coratge, i la responsabilitat-. Si no tens a un Déu per demanar-li res o un Déu que et digui que has de fer, llavors, els laics tenen que tantejar respostes a les urgències d’aquest món. Veritat i creença son valors que poden ser compatibles, per exemple, quina és a finalitat de l’existència humana? En canvi, si el que vols es sortir d’aquest món, el millor es pujar a un coet, i per això, la ciència és més convenient que no pas que una catifa voladora. 

Harari, en tots els capítols d’aquest llibre, posa èmfasi en els límits, amb allò obscur, el cost irracional dels homes. I així, planteja aquesta pregunta: Era laic, Stalin? El propi Harari, es conscient de les dificultats de conrear aquests valors. Compassió i responsabilitat, dos valors fonamentals del laïcisme, son ara mateix posats a prova en la despietada Guerra a Ucraïna. Qui no vol ajudar els ucraïnesos? Però, volem una Guerra Mundial? Fins a quin punt volem que això s’aturi immediatament? Alemanya no vol prescindir del gas rus, la seva economia, el llocs de treball que estan en joc, fa de còmplice de Putin, sense voler-ho. Aquesta responsabilitat s’escampa a tota la UE. De fet la UE està finançant la Guerra a Putin, qui li surt de franc. De veritat volem entrar a una Guerra de conseqüències catastròfiques? 

Els valors son fàcils de dir, però tenen el seus límits, perquè cal prioritzar, no tots els valors son compatibles a la vegada. Això ja ho deia Isaiah Berlin, cal escollir. De fet la situació en la que estem, ja s’ha viscut altres vegades a l’historia. I malauradament, de la història no aprenen mai res d’ella.  L’exemple que es posa ara, es el de Hitler, i la seva política d’annexió de territoris. Quin és el límit? 

Harari, ens explica que en aquestes situacions, els humans “inventen i s’expliquen” històries" (pàg.295). Així sorgeix, la doctrina dels drets humans. A Ucraïna, aquest drets son destruïts sense cap mania. I qui porta la veu cantant té nom i cognom, Vladimir Putin, es el dolent de la barbàrie. Sempre hi ha qui ho negarà i voldrà posar a altres culpables. Potser arribarà un dia que Putin tingui que respondre del crims comesos a Ucraïna. 

Harari, fa una pregunta que li podríem traslladar a Putin: “Quin va ser l’error més gran que va cometre la teva religió, ideologia o visió del món? En què es va equivocar?.” I diu: “Si no en dones cap resposta seriosa, no seré jo qui confiï en tu”. (pàg.299). Les declaracions de Putin, i les seves mentides escandaloses, donen fe que no podem confiar en ell.