dimarts, 10 de desembre del 2024

Sicília (7): Catània-Messina-Cefalù-Palerm (I)

 Dia 7 


Catània-Messina-Cefalù- Palerm


Avui comença el nou horari d’hivern. Sembla que la mesura per estalviar energia s’ha fossilitzat (1973) i ara no saben que fer-ne amb el canvi. En tot cas, m’he despertat a les 4:45h. He intentat dormir, potser en algun moment m’he quedat abaltit, però en tot cas, a 6:00h l’alarma del mòbil ha fet el soroll estrident. El mòbil canvia automàticament l’hora!




Catània







Avui, el grup d’argentins marxava cap a casa seva. Hem esmorzat, sense massa gent. Hi havia que havien marxat d’hora, d’altres anaven més tard. Hem preparat les maletes i anar a l’autocar, érem onze persones. Matteo(1) ha estat el protagonista. La seva manera d’explicar, el seu humor irònic i la seva crítica i el seu amor per la seva terra feien de Matteo l’amfitrió ideal, un excel•lent guia. Hem anat cap a Messina. 




Messina


A prop de dues hores hem estat per anar de Catània a Messina. Messina va ser destruïda per última vegada, a la Segona Guerra Mundial. Tot s’ha reconstruït, però no queda massa per veure. A més, la visita ha estat massa ràpida. Messina està al altre extrem de la península italiana. Tres kilòmetres les separen. Malgrat la proximitat i els anuncis de fer un pont, no hi ha manera de fer-ho. Com deia Matteo, una ingent quantitat d’obstacles fa poc creïble el projecte. Per començar, els ferris que travessem l’estret anomenat de Messina.  El propietari té massa influències en tots els sectors per refredar  l’idea. Ens ha explicat que els ferri (transbordador) porten trens, la màquina, no. El problema és que ho fan desmuntant cada vagó i l’operació és fa lenta e interminable, sobretot si no ho saps. A més els turistes no saben que dins del tren, l’electricitat s’apaga i estan a les fosques tot el trajecte!




Un dels clàssics de la política italiana a Sicília és quan s’acosten eleccions és parlar del futur pont entre la illa i el continent. La gent s’ho pren com el que és. Una aixecada de camisa.

Des de l’Odissea, el pas del canal de Messina, era conegut per els seus perills els navegants. Així es va generar a la mitologia grega que ens ha arribat fins avui:

 “En la mitologia grega, Escil•la i Caribdis eren dos monstres marins que guardaven un estret pas marítim, i que tradicionalment s'ha identificat amb l'estret de Messina, entre Itàlia i Sicília.

Escil•la era una criatura marina amb cos de dona i dels malucs li sorgien gossos ferotges que devoraven tothom que s’apropés; des del fons d'una cova vigilava el canal, atacant i devorant als mariners. En la riba oposada hi vivia Caribdis, un altre monstre marí, que s'empassava enormes quantitats d'aigua tres vegades al dia i les escopia altres tantes vegades, adoptant així la forma d'un remolí capaç d'engolir a les embarcacions.” (Wikipèdia)




Hem visitat dos llocs. Al costat de l’església Tempio de Cristo Rei es pot contemplar l’estret de Messina.

“Ofereix una panoràmica espectacular amb la majestuosa cúpula i la vista de l'Estret, vista donada per la seva particular posició geogràfica en la qual es troba s'aixeca al Viale Principe Umberto que sovint esdevé una important destinació turística, però també és un lloc de culte per a la gent de Messina que es reuneix durant les sortides nocturnes.

El temple es troba just al lloc on es trobava el castell de Rocca Guelfonia i va ser construït l'any 1937 per l'enginyer Francesco Barbaro , com a tomba monumental dels caiguts.

El Santuari, de planta cèntrica, consta d'una cúpula marcada per 8 nervis i un marc en el qual es col•loquen estàtues de bronze que representen les virtuts cardinals i teològiques.

El temple interior està compost per l' església inferior i superior . El primer acull les restes de 110 soldats caiguts de la Primera Guerra Mundial i 1.288 soldats caiguts de la Segona Guerra Mundial.

Al costat del temple, pel carrer Major, es pot admirar el que queda de la torre octogonal de l'antic castell al damunt de la qual es va col•locar una campana de 130 quintals, fosa amb el bronze dels canons robats als enemics durant la Primera Guerra Mundial. 

Al llarg dels anys, el Santuari de Crist Rei ha continuat sent un lloc especialment ple d'emoció i de gran significat, ja que encara conserva la important història de les guerres que han commocionat tota la humanitat*.” 





Rellotge astronòmic



Una panoràmica molt fotogènica i espectacular, i realment et preguntes perquè no han fet un pont, perquè l’altre cantó està a tocar. L’altre lloc ha estat la Basilica Cattedrale di Santa Maria Assunta, a la plaça del Duomo, al costat de la Fontana d’Orione. 

A la Wikipèdia ens diu això de la Basílica:

“Construït pels normands, va ser consagrada l'any 1197 per l'arquebisbe Berardo. Enric VI, emperador del Sacre Germànic i Constança I de Sicília van ser presents per presenciar la cerimònia. L'edifici actual és el resultat final d'unes reconstruccions del segle XX, que van tenir lloc arran del desastrós terratrèmol que va assolar Messina l'any 1908 i dels considerables danys derivats del fort bombardeig aeri de la Segona Guerra Mundial .

 Només els murs perimetrals, el portal gòtic i un absis van romandre en peu després del catastròfic terratrèmol que també va destruir els edificis circumdants a la Piazza Duomo. El 1943 van caure bombes incendiàries sobre el sostre restaurat destruint gran part del seu interior. Només va sobreviure un mosaic i una estàtua originals.

La torre alberga el rellotge astronòmic de Messina , el rellotge astronòmic més gran del món**.” 







L’altre joia del plaça del Duomo és el rellotge astronòmic:

El rellotge astronòmic de Messina és un rellotge astronòmic construït per la Companyia Ungerer d' Estrasburg l'any 1933. Està construït al campanar de la catedral de Messina .

El mecanisme va ser dissenyat per Frédéric Klinghammer, amb el disseny artístic basat en plànols de Théodore Ungerer. Parts del disseny són similars al rellotge astronòmic d'Estrasburg . La idea era restaurar l'antic rellotge astronòmic de l'antic campanar medieval de la catedral de Messina, destruït en èpoques anteriors. Va ser encarregat per l' arquebisbe de Messina ( Angelo Paino ) per marcar la reconstrucció del campanar després del terratrèmol de Messina de 1908 , potser per inspiració del papa Pius XI , que li va donar un model de funcionament del rellotge d'Estrasburg. 

Les exposicions del rellotge apareixen a diferents nivells del campanar, als costats que donen a la plaça ia la catedral.”





Al costat mateix de la torre del rellotge s’hi troba la Fontana d’Orione

“La Font d'Orió és una font monumental a Messina creada per Giovanni Angelo Montorsoli   , que data de 1553 i executada en col•laboració amb Domenico Vanello, es troba a la Piazza Duomo.

L'escultor florentí Montorsoli va acceptar l'encàrrec i va arribar a Messina juntament amb el seu deixeble Martino Montanini . Va ser nomenat mestre d'obres de fonts i encarregat d'aixecar una font a la Piazza del Duomo en representació d'Orió : mític fundador de la ciutat de Messina, gegant de la seva triple paternitat generada per l'orina de Júpiter, Neptú i Mercuri. Per a la seva construcció, Montorsoli va demanar que el marbre vingués de Carrara i va emprar nombrosos escultors locals que van col•laborar activament, creant la font en poc temps -segons Vasari-.


Fontana d'Orione


La font té una estructura piramidal: a la part superior hi ha Orió amb el seu gos Sírius als seus peus. A continuació es mostren 4 petits querubins muntats en dofins de la boca dels quals surt aigua i s'aboca a la tassa de sota. Seguit de 4 nàiades i 4 tritons en tancs cada cop més grans. A continuació, una gran conca de dotze vessants amb 4 estàtues que representen els rius Nil , Tíber , Ebre , Camaro  (aquest últim és en realitat el petit rierol que alimenta la font) i vuit baixos relleus amb representacions de mites relatius a les transformacions de la font. la presència de l'element aigua, tot extret de les Metamorfosis d' Ovidi .   El científic-humanista Francesco Maurolico va col•laborar gairebé amb tota seguretat en la creació d'aquesta complexa iconografia neoplatònica-alquímica , que també va compondre les cobles llatines gravades sota les quatre estàtues de les divinitats fluvials.  Acabes amb 4 basses petites i 8 monstres aquàtics de pedra negra.” 





Activitats a la plaça del Duomo




En un sol espai, la plaça del Duomo, si congrega una quantitat elevadíssima d’obres d’art que et deixa sense alè. La font i la seva mitologia pagana contrasta amb Basílica, un espai ple de sorpreses per el visitant. I desprès la torre on el rellotge astronòmic, amb els seus engranatges mecànics. El problema de tot plegat, era que no teníem tot el matí per passejar-nos i contemplar aquestes i altres indrets de Messina.

 



dilluns, 9 de desembre del 2024

Un nou estat fallit: Síria

 


Un titular que amaga masses incerteses.  “Els Estats Units, Europa i Israel parlen ara de "rebels", i no de "salafistes-jihadistes", una circumstància que revela clarament que les potències no amaguen la seva simpatia envers aquesta última rebel•lió.” (Ara.cat, Eugeni García Gascón, 6/12/24). Veient les forçes salafistes-jihadistes res de bo és pot esperar per la població de Síria. Especialment, les dones. Occident juga amb joc i sembla que no aprèn res del passat. 

Aquest cop d’efecte surt escaldada la Rússia de Putin i l’Iran. El beneficiari principal seran Turquia e Israel. Dos potencies amb interessos oposats. La destrucció del país està garantida. La fugida massiva de refugiats serà una constant a partir d’ara. El dictador Bashar al-Assad marxarà a un exili daurat. El seu destí immediat és Moscou. Veient les imatges dels insurgents, amb les seves armes a la mà, és propaganda del segle passat, el futur de Síria s’encara al abisme. Més teocràcia salafista i un Israel que sap que tenint ells l’aviació, pot destruir a un enemic secular. Franja de Gaza, Cisjordània, Líban, Iran i ara Síria, son bons temps per l’extremisme de  Netanyahu.

El règim de Bashar era un horror, però el futur encara pot ser més agre per la ciutadania que veu com marxa un dictador i apareixen una pila d’aspirants a imposar la llei islàmica, sembla que amb el recolzament d’Occident. És difícil entendre aquesta deriva suïcida. De retruc, explica que les superpotències son cosa del passat. La polarització entre els antics blocs s’ha volatilitzat i l’únic que queda a la població és tornar a adaptar-se a unes condicions que amb molta seguretat seran encara pitjors de les que ja tenien. Espero que ningú digui que l’horitzó s’ha albira la democracia. 



diumenge, 8 de desembre del 2024

Sicília (6): Etna-Taormina-Catània (i II)



Desprès del paisatge lunar, hem anat a dinar i fer un tast dels productes típic de la zona. S’ha de dir que el lloc era bonic, ple de verdor, en trigat uns 40’, l’Etna gravita per tot arreu. La degustació ha estat espectacular, res a veure amb el que fins ara havíem menjat. Un vi excel•lent i diferents tipus de paté amb pa han fet les delícies de tothom. El dinar ha estat digne si ho comparem fins aleshores. Un primer plat, de pasta! molt gustosa, un segon, no tant reeixit i un préssec una mica verd. També han posat una amanida!  A la taula hi havia el contingent canari (3). En aquest espai, els companys de viatge ha recaptat diners per els nostres diligents guies i xofer. Ho han agraït.


               





Viagrande, Catania, 



Desprès del dinar a un lloc tan bucòlic, hem tornat a agafar l’autocar cap a Taormina, a uns 45’ de Catània per autovia. Matteo ens ha explicat una mica de història de Taormina i la seva transformació en un lloc de moda i tot el que això representa. 
































Boda a Taormina













Visió panoràmica


Hi havia una referència en el temps 15 anys, on no hi havia pràcticament res del que hem vist avui. L’autocar ha aparcat al costat d’uns pàrquing gegantins, i hem pujat per ascensors fins a peu de carrer. Una gentada ocupant tot el carrer principal, botigues de luxe, restaurants, tendes de souvenirs, és a dir, un aparador per a turistes. Hem anat cadascú per el lliure. 


Nosaltres hem anat cap a l’amfiteatre. Havia cua i hem fet uns 15’ per comprar les tiquets per accedir-hi. L’espai és un lloc de mode on es representen el estiu, festivals de musica i opera. De l’amfiteatre antic no queda res. Hi havia núvols, i turistes com nosaltres batallant per fer-se una selfie i la millor posició possible. El Etna estava cobert per els núvols. Allò que un dia va seduir amb el pas del temps i el turisme massiu, el seu encant deixa pas, per convertir-se en una atracció global. Nosaltres hem tornat després per tornar a agafar l’autocar. 





Teníem horari fixa, a les 17h. Tornar a recórrer el camí cap a Catània i al hotel. Ara son les 19:30h quan estic escrivint la crònica del dia. En sopat al hotel. He sopat una minestrone boníssima! Hem preparat les maletes perquè demà també tenim un dia maratonià, cap a Palerm, passant per Messina i Cefalù.



Una habitació amb vistes



Restaurant del hotel
 


Recomanacions musicals

 







dissabte, 7 de desembre del 2024

Sicília (6): Etna-Taormina-Catània (I)

 Dia 6


Catània-Etna-Taormina-Catània


Cada dia es fa més feixuc ser turista. Vuit hores d’anades i tornades. Veure llocs a contrarellotge, sentir-se que estàs dins d’una maquinaria que no deixa espai per contemplar el que veus ni sentir que el tens davant. Anava a dir benvinguts al món del turisme global. No som el viatgers que feien  el Gran Tour*, som turistes, una nova espècie que circula per ciutats, pobles que per la seva història o ubicació i desprès d’haver vist mil vegades a la TV les imatges d’aquests indrets, acabes anant-hi. 







El mòbil ens ha despertat a les 6:00h. A l’hora del esmorzar no hi havia tanta gent, hem anat a les 7:00h. A les 8:00h agafàvem l’autocar per anar al Etna que està a uns 40km de Catània.  El nostre guia Matteo** ha fet una explicació del Etna, les seves denominacions al llarg dels temps i sobretot les dates que han marcat la història de Catània i Sicília. El segle XVII va modificar la pròpia ciutat de Catània. El 1927-9 l’Etna va fer també molt de mal. I encara més recent, 1992. Els sicilians tenen l’arma secreta per conjurar el mal del Etna, i es diu Santa Àgata. Aquesta manera de sobreposar-se els desastres naturals, mitjançant la processó amb la Santa per els carrers de Catània, explica molt de la psicologia d’aquesta part d’Europa. Lliurar-se a ella sembla suficient per esvair tots els mals. No estem parlant del segle XVII o 1927?, sinó de 1990?. Hi ha una ciència, la vulcanologia que estudia aquests fenòmens, hi ha mesuradors i sismògraf per monitoritzar l’Etna, però la gent prefereix la intercessió de la Santa. 








Matteo, a anat explicant anècdotes sobre la forma de fer front al volcà. Així en un poblet els peus del Etna, mentre una colada de lava baixava sense presses, però sense pausa, es va invocar al sant del poble.  Malauradament, el sant invocat, no va poguer fer parar la lava i el poble va ser arrasat l’església inclosa i el seu Sant. A la reconstrucció del poble, el anterior Sant va ser substituït per l’advocació de Santa Àgata.

No tothom es queda invocant al Sant o la Santa. El segle XVII (1669) Diego Pappalardo va posar els mitjans tècnics de l’època per evitar el desastre. 


El 1992 tots els mitjans tècnics, geòlegs, policia, exèrcit va ajudar a pal•liar els efectes del volcà, i malgrat tot, es va invocar a Santa Àgata perquè segur que ella faria el miracle. Com deia Matteo, així som a Catània i per extensió Sicília.






Una carretera puja des de el nivell del mar fins a 1800m, el paisatge va canviant, d’arbres, a espais on la lava s’ha solidificat. A mesura que puges els arbres deixen pas a la pedra volcànica. Hem vist xemeneies volcàniques que  s’ha cobert d’arbres, i per on hi havia sortit la lava. L’espai es torna negra a mesura que l’autocar agafa alçada, un mar de núvols es va situant sota la nostra perspectiva. L’Etna té el seu propi ecosistema.











El nostre guia del Etna



La carretera arriba fins l’àrea del telecabina, espai de botigues i restaurants. Dins del grup, hem pujat alguns. Hem pujat al telecabina fins a 2800m, al costat de les pistes d’esquí. No deixa de ser interessant que aquestes vessants de la muntanya, o bé hi ha la cendra i la terra, o neu o lava! Quant surts del telecabina, et trobés amb una petita cafeteria i afora, hi havia uns autocars preparats  per aquest terreny volcànic què et porten fins comença la passejada per veure els cràters i a 3800m, l’Etna. 











El paisatge lunar, amb un mar de núvols els nostres peu, amb un sol espectacular, el guia ens ha dit que avui hem tingut molta sort de gaudir d’un dia com aquest. Feia fresca, uns 12º, anàvem equipats. Hem seguit al guia de muntanya, per un camí estret, on la pendent era molt pronunciada, de fet el camí vorejava la pendent, el mar de núvols semblava infinit. Les pedra fina volcànica relliscava, calia anar amb compte. El recorregut et permet veure el paisatge lunar, els cràters i des de la distància el Etna. Això que estic explicant, ho fèiem amb una cua de turistes molt notable. La muntanya, la foscor del terra erma, et donava la sensació que aquell espai no era per nosaltres. Hem tornat per el mateix camí que havíem anat, amb una petita desviació per els que van i venen. L’excursió durà uns 40’, el guia explicava característiques del Etna. Tornar a baixar amb l’autocar, però   conduïen per l’esquerra!. El camí era ample i segur. Desprès agafar el telecabina, hi havia lavabos sense aglomeracions, tot un luxe. A les 12h estàvem a peu del nostre autocar.







A peu del Etna