dilluns, 23 de novembre del 2020

La conspiració com arma llancívola [La conspiración como arma arrojadiza]

 L’article de  Yuval Noah Harari, Quan el món sembla una gran conspiració (Ara.cat, 22/11/2020) diu el següent:  “Al cap d’uns quants anys, quins van ser els resultats d’aquest esforç enorme? [Irak] Una desfeta total. No hi havia armes de destrucció massiva i el país es va veure sumit en el caos. El gran guanyador de la guerra va ser en realitat l’Iran, que es va convertir en la potència dominant de la regió.” La realitat, va ser la destrucció d’una societat, i la aparició de pugnes entre sunnites i xiïtes. Encara avui, s’està pagant el preu de la intervenció nord-americana. No és veritat que Iran fos el gran guanyador. De fet va ser Israel qui va adquirir més pes, al ser l’únic què té la hegemonia militar de la regió. 




Té raó Harari, de treure significat a la dèria per la conxorxa universal. El món és massa imprevisible per imaginar què ho podem controlar  totes les derivades què hi pot haver. El terme “cigne negre” de Nassim Nicholas Taleb, explica aquest succés altament improbable, i per això, quan apareix, ens deixa fora de joc, com estem vivint la pandemia del Covid-19. 


PD: Un  llibre excel·lent per indagar sobre aquesta temàtica, rés millor que començar amb El cementerio de Praga, de Umberto Eco. Un llibre ple d'imaginació i vola conspirativa, permet fer-se una idea de la utilitat per el poder o aquell que ho volen aconseguir. 


diumenge, 22 de novembre del 2020

Recomendaciones musicales

 

 



Si la música pop, es de escuchar y tirar, algunos temas y algunos cantantes o grupos logran traspasar el tiempo y el espacio. Unos de ellos, tampoco hay tantos, son King Crimson



dimarts, 10 de novembre del 2020

Mairena dicta filosofía e ironía

 “El verdadero inventó de Satanás -profetizaba Mairena- será la película sonora en qué las imágenes fotografiadas, no ya sólo se mueva sino que hablen, chillen y berreen como demonios dentro de una tinaja. El día en que es engendro se logre coincidirá con la extensión del empleo de los venenos insecticidas al aniquilamiento de la especie humana. Por una vez estuvo Mairena algo acertado en sus vaticinio; porqué la película sonora y el uso bélico de los gases deletéreos son realmente contemporáneos. Que sean dos fenómenos concomitantes, como efectos de una misma causa, es muy discutible. Sin embargo... (pág.2314)





“Al final sofistas, somos fieles en cierto modo al principio de Protágoras: El hombre es la medida de todas las cosas. Acaso diríamos mejor: el hombre es la medida que se mide así misma, un mediador entre inconmensurabilidades. Porqué lo específicamente humano, más que la medida, es el afán de medir. El hombre es el que todo lo mide, pobre hijo ciego del que todo lo ve, noble sombra del que todo lo sabe.” (pág.2114)




“Pero hablemos del Caos, señores, que es el tema de la elección de hoy. Mi maestro -habla siempre Mairena a sus alumnos- escribió un poema filosófico a la manera de los viejos Peri  Phiseos [Sobre la naturaleza] helénicos que él llamó Cosmos, y cuyo primer canto, titulado El Caos, era la parte más inteligible de toda la obra. Allí venía decir, en substancia, que Dios no podía ser el creador del mundo, puesto que el mundo es un aspecto de la misma divinidad; que la verdadera creación divina fue la Nada, como ya había enseñado en otra ocasión. Pero que, no obstante, para aquellos que necesitan una exposición mitológica de las cosas divinas, él había imaginado el Génesis a su manera: “Dios no se tomó el trabajo de hacer nada, porque nada tenía que hacer antes de su creación definitiva. Lo que pasó, sencillamente, fue que Dios vio el Caos, lo encontró bien y dijo: “te llamaremos Mundo”. Eso fue todo*”. (pág.2105)



* Antonio Machado, Poesía y Prosa. Tomo IV. Prosas completas (1936-1939). Edición crítica de Orestes Macri. Espasa Calpe & Fundación Antonio Machado, Madrid, 1989.