Viatges, Llibres, Reflexions, Imatges, Musica, Filosofia, Literatura, Política, Miscel·lània, Blog de Viatges
dimecres, 25 de febrer del 2015
diumenge, 22 de febrer del 2015
Incerta glòria. L’obscè i el macabra (II)
III
14 d’agost.
“En Picó acaba de descobrir que
en Rebull, no sols és comissari polític en comptes d’oficial de Transmissions,
sinó que a més procedeix de la “brigada del peus plans”. Hi era comissari de
companyia, ara ens l’han endossat a nosaltres, ascendit a comissari de batalló.
També s’ha posat en clar quin partir representa: el Partir Republicà d’Esquerra
Federal Nacionalista de l’Empordà. Per increïble que sembli (¿i què ens pot
semblar increïble encara, després de tot el que hem vist i veiem?) entre els
centenars de partits que existeixen per amargar-nos la vida n’hi ha un que es
diu exactament així” (pàg.114-5)
IV
19 d’agost.
“Hi ha els òbits dels frares des
de l’any 1605 fins a la mateixa vigília del cataclisme; resulta en efecte que
el 17 de juliol de 1936 encara en va morir un de mort natural. ¡ Feliços temps
passats, en què els frares morien de mort natural!” (pàg.124)
25 d’agost.
(...) Jo veia com als meus peus
s’anava obrint aquell abisme de ridícul que s’interposa entre un home frenètic
de passió i una dona glacial; veia l’abisme i he fet el pas; m’he trobat de
genolls al costat d’ella” (pàg.151)
V
La Pobla de Ladron, 19 de
setembre.
“Dormíem com podíem, en una mica
de clot que cada u es feia amb el matxet. ¡Quines nits més serenes! De cara al
cel, sentint xiular alguna bala perduda –i damunt meu la Creu del Cigne, que en
Cruells m’havia ensenyat a trobar i reconèixer. Mirant aquella creu d’estrelles
pensava en tu, Ramon, i pensava en la Trini i en el nostre fill, i m’anava
adormint tot resant el parenostre. ¡Quina companyia em feia els quatre claus
d’aquella Creu, que parpellejaven al fons de l’infinit! Tots plegats som tan
desvalguts, Déu meu; ¡necessitem tant que se’ns faci companyia! (pàg.188-9)
22 de setembre.
“(...) La guerra té coses ben
desagradables. ¡Si un hi matés algú a qui tingués tírria! O potser més val
així; també moriríem tos un dia o altre encara que no hi hagués guerres; el mal
no és, doncs, que ens matem els uns als altres, sinó l’odi. És allò que deia
una vegada en Soleràs: mate,-nos com bons germans.”(pàg.189)
Falguera de los Cabezos,
diumenge, 10 d’octubre.
“Si hi ha Déu, s’ha hagut de fer
home, ¿per què no se n’hauria fet? ¿Com ens hauria deixat tan sols, amb això
tan horrible que és la intel·ligència –la lucidesa davant el no res, una
lluerna insignificant perduda al fons de la fosca eterna i sense fi que ens
envolta? Si fos així, si estiguéssim sols, quan mirem el cel de nit l’espai
interestel·lar ens hauria de glaçar de terror: un espai buit, fred més enllà de
l’imaginable, eternament tenebrós, incomprensible teló de fons de l’univers.”
(pàg.203)
VI
Olivel, 19.
(...). Doncs bé, perquè en tres
mil anys de literatura només se n’ha escrit una; ¡quanta lata s’ha arribat a
segregar en canvi, quins oceans de monotonia! Però de Divina Comèdia, només
una. Ara bé, si cada tres mil anys se n’escriu una, això farà tres mil Divines
Comèdies quan hauran passat tres mil vegades tres mil anys; per poca àlgebra i
trigonometria que sàpigues, pots treure tu mateix el compte. (...) De manera
que el pobre Dant, sense adonar-se’n, acabarà arraconat en unes immenses golfes
plenes de llibres tan bons com el seu i que no llegirà ningú, ¿qui podria llegir
tants milions de genis? La humana memòria no podrà retenir els noms dels tre o
trenta-cinc milions de Dants que s’hauran acumulat per poc que aquest plantea
en què ens trobem, i que és notable per diversos conceptes, tingui una durada
modestament astronòmica en comptes de fer un pet como una gla –cosa que tampoc
no seria impossible. És per això que he decidit no escriure Bodes macabres i he
renunciat a ser un nou Dant” (pàg.222)
“- Creu-me, Lluís, els substituts
que l’home busca a l’única glòria són falsos i rídiculs. ¿La glòria literària?
Quina imbecil·litat, una glòria de paper... Ser un llibre entre milions de
llibres, una mòmia entre milions de mòmies; que el vostre bust de guix arribi a
veure’s sobre l’arxivador de la gerència a “Ruscalleda Hijo, Pastas Finas para
Sopa”..” (pàg.223)
“(...) Parlant de tot, ¿saps que
jo no he matat mai a ningú?
-En Picó m’havia dit que tiraves
com un tigre.
-¿Amb la metralladora? Allò no és
matar, és despatxar. Jo vull dir matar personalment, per motius personals, a algú
a qui tinguis tírria. El teu millor amic, per exemple.” (pàg.224)
“(...) està bé penedir-se d’haver
pecat, ja que així un aprofita doblement el temps, primer pecant i després
penedint-se’n. Penedir-se’n és una manera com una altre de fer-ho durar... ¡ i
el pecat dura tan poc!” (pàg.227)
“Doncs bé, una nit de febre i
d’insomni se li aparegué santa Filomena i li va dir: No temas, yo te salvaré.
¿Que per què santa Filomena li va parlar en castellà? I jo què sé, pregunta-ho
a la meva tia. Imagino que deu ser perquè aleshores –això era en temps de la
Dictadura- el català no era encara llengua oficial” (pàg.228)
“(...) ¿som els mateixos al llarg
de la vida? ¿Et sents res de comú amb el nen de sis anys que eres en fa vint?
Quan en tindràs vuitanta –i tot arribarà-, ¿et sentiràs res de comú amb el
Lluís d’ara? ¿Què som, doncs? (...); fes un esforç: una pedra és sempre ella
mateixa, (...) però nosaltres...fins que l’eternitat ens canviï en nosaltres
mateixos... Les nostres cèl·lules es renoven sense parar; en perdem de velles i
n’adquirim de noves (...). L’espai i el temps, ¡quina parella! T’asseguro que
si t’hi capfiques et vindrà migranya; la cosa no té desllorigador.” (pàg.230-1)
(...) Els marxistes...mmm... No
són més que hegelians, però hegelians d’esquerra; es a dir, que han suprimit de
Hegel tot allò que tenia d’imaginació, Ara bé, no et fiïs mai de gent sense
imaginació, creu-me; ja t’he avisat altres vegades. ¡Són temibles! Sense
imaginació no hi pot haver sentit de l’humor; de la mateixa manera que tallarien
el coll a mitja humanitat per imposar Das Kapital com a lectura obligatòria a
totes les classes de pàrvuls, qualsevol dia seran capaços de dedicar-se a
l’erudició exhaustiva.” (pàg.237)
dissabte, 21 de febrer del 2015
divendres, 20 de febrer del 2015
Grecia en el laberinto
Grecia se debate ante la aceptación de la deuda
o la salida de la UE. Ambos opciones son malas. Sin embargo, la retórica del
partido de Alexis Tsipras deja poco margen. Alemania sigue marcando el compás de la
contención presupuestaria y el pago integro de la deuda. ¿Cómo salir del callejón sin salida del gobierno griego?
La sociedad griega escogió una opción
clara: dejar atrás la austeridad suicida que ha llevado a la pobreza a una gran
parte de la sociedad. Si los electores ven como el gobierno griego no
puede evitar las imposiciones draconianas de la “Troika”, el descrédito de la
política, dejará el terreno abonado para que en las próximas elecciones, el
partido neonazi Alba Dorada, recoja los votos de una sociedad descreída y desencantada
que escogerá la opción más extremista. ¿Es eso lo que quieren las instituciones
europeas?
dijous, 12 de febrer del 2015
dilluns, 9 de febrer del 2015
L’obscè i el macabra (I)
Reseñas: L’obscè i el macabra
Joan Sales. Incerta glòria. Club Editor. 4 ed.
Barcelona, 1971. Existe edición en castellano, ed.Planeta.
¿Cómo es
posible no haber oído hablar de esta obra? Lo cierto es que la causalidad y la
curiosidad hizo que escuchando la radio dieran en leer fragmentos de esta obra.
Incerta
glòria (Incierta gloria) es una obra inmensa, literatura en estado puro, una
obra que desgraciadamente no ha sido valorada en su justa medida. Alguien
podría preguntar por su aparente invisibilidad en las letras catalanas. Y la
razón que se podría dar son todas ellas mezquinas y miserables. Así somos
también los catalanes, tan cainitas como nuestros hermanos del resto de la
península. Una obra tan formidable que hace palidecer a “Jo confesso” de Jaume Cabré, una obra, brillante y potente, pero
que al lado de esta “Incerta
glòria”, resulta una obra menor.
¿Cómo
resumir una obra enorme en calidad y también en extensión? Novecientas diez páginas
para hablar de nuestra Guerra Civil. La visión de Sales también es la de los
perdedores. Todos perdimos. La mirada de Sales pretende ser ecuánime, un
notario que toma nota de todo lo ocurrido. Los personajes que aparecen van
desde los anarquistas, socialistas, catalanistas, “gent d’ordre” (gente de
orden), sacerdotes que ven peligrar su vida, y que narran historias. Un elenco
de personajes imprescindibles para comprender el abismo que nos llevo a la
destrucción moral y social.
Como el
propio autor confiesa que, The uncertain glory of an april day, la frase
aparece en “Los dos hidalgos de Verona” de Shakespeare, resume su obra.
El propio
autor trata de explicar las claves para comprender su obra:
“Un fosc afany ens mou durant aquells anys turmentats i difícils; busquem,
conscientment o no, una glòria que sabríem definir. La busquem en moltes coses,
però sobretot en l’amor –i en la guerra, si la guerra se’ns entravessa. Tal va
ser el cas de la meva generació.” (pàg.10)
El autor sigue precisando las motivaciones del por que de su obra:
“La set de glòria es fa, en certs moments de la vida, dolorosament aguda;
tant més aguda és la set com més incerta és la glòria de què estem assedegats;
vull dir, més enigmàtica. La meva novel·la tracta precisament de copsar algun
d’aquest moments en algun dels seus personatges.” (pág.10)
Sales
tiene en mente ese día de abril en que se proclama la República. Toda su
generación quedará marcada para siempre. De la gloria de ese día al espanto de
los extremos y de ahí la interminable Guerra In(civil). La novela se sitúa en
esas fechas, aunque bucea en el pasado y llega a nuestra atroz posguerra.
La obra se
estructura como un Diario en el que se anotan los hechos relevantes del día.
Así en la primera entrada aparece anotada el lugar Castel de Olivo, 19 de juny.
Una parte de la obra se desarrolla en la
descripción de una guerra de trincheras, en los paisajes del Bajo Aragón, donde
casi nunca pasa nada. Hasta que naturalmente, pasan cosas.
¿Cómo hacer justicia de esta obra monumental? La
respuesta es dar pinceladas de lo que se dice. De esta manera se intenta dar
una ligera idea de su envergadura:
I
Castel de Olivo, 19 de juny
“ (...) No sabem res dels altres,
ni ens importa; en canvi, voldríem que els altres ens coneguessin a fons. El
nostre afany de ser compresos només es pot comparar amb la nostra desgana per
comprendre ningú.” (pàg.20)
“ No ho neguis, la nostra família
et feia tant fàstic com a mi; i et vas fer germà de Sant Joan de Déu per la
mateixa raó que jo anarquista.” (pàg.21)
21 de juny
(...). Els primers dies m’hi
perdia, fins que vaig descobrir que aquests paisatges no pertanyen a l’espai,
sinó al temps; no són, doncs, paisatges, sinó instants. Cal saber-los mirar com
qui mira un instant; com qui mira l’instant fugaç cara a cara” (pàg.26)
Dimarts, 22 de juny.
“- Bah, quan hauràs vist que en
aquests pobles les dones mengen dretes perquè seure a taula és cosa d’homes, i
no poden beure ví davant d’un home ni que sigui el marit...
-¿Ho diu de debò?
(...)
- Fa bé d’avisar-m’ho. Cada terra
fa sa guerra.
- Sí, però el pitjor és la
brutícia. Una dona que es banya queda jutjada, perquè en aquestes comarques
només ho fan les perdudes” (pàg.30)
Dimarts, 23.
(...). L’essencial de l’emoció,
saps: llegir-la en uns altres ulls. Aquesta és una de les nostres falles més
sensibles: que les nostres emocions, per ser-ho de debò, necessitin un
còmplice” (pàg.34)
(...) En canvi, no veig gaire
clar que la guerra en sigui una; la primera batalla pot agradar per la novetat,
la segona encara passi, però quan ja t’has trobat en unes quantes...Hi ha
detalls d’una vulgaritat deplorable que, repetits, t’acaben la paciència.”
(pàg.35)
“-Tot és porqueria, s ho vols dir
així: obscè i macabre. Escolta, Lluís, ¿et penses que vas néixer d’una altra manera
que tothom? (...) Ja ets prou gran per saber-ho: l’entrada obscena, la sortida
macabra. L’entrada gratis, la sortida a garrotades. (...) “.
(pàg.38)
8 de juliol.
“ “Sento i experimento que sóc
etern”, paraules de Spinoza. Sé aquesta cita de Spinoza per en Soleràs, ¿qui,
si no ell, seria capaç d’empassar-se Spinoza? I la immensitat del nostre desig,
¿com explicar-se aquest misteri? ¿Com explicar-se que sentim aquest desig
immens si no sabem de què el sentim, què desitgem?” (pàg.44)
“”Haig de viure”, em deia a mi
mateix. (...); haig de viure, però ¿com es fa, per viure? ¡Viure! Un any de
guerra, un any sense saber el que és una dona” (àg.46)
Dijous, 5 d’agost.
“Un home sol a peus embla un
maniàtic; a cavall, es guanya el respecte general” (pàg.51)
(...) La nostre època, que és
imbècil i extraordinària, ha volgut esquinçar els vels que cobrien la mort i la
naixença, l’obscè i el macabre; si encara no ho has comprès, és que no comprens
res de la nostra època.” (pàg.55)
“¿Què venia a fer aquí,
exposant-se a ser afusellat pels anarquistes? ¿Pràctiques d’imbecil·litat? “El
1917 ha marcat el principi d’una nova Era, l’Era dels Imbècils: benaventurats
els imbècils, perquè es faran amos del món..” –tal era una de les seves
“profecies predilectes”; perquè ni caldria dir-ho, una de les seves flaques és
profetitzar” (pàg.56)
Olivel, 7 d’agost.
(...) La flor de magraner hi és
d’un vermell de glòria –i vaig pensar en la carlana. ¿Per què? ¿De quina
glòria? ¿La glòria del pecar i la tragèdia? Quin melodrama, Déu meu. ¿The
uncertain glory of an april day? (pàg.65)
Olivel, 10 d’agost
“-No sé si t’has fixat que el
ciri pasqual s’encén el dissabte de glòria i s’apaga el dijous de l’Ascenció, i
fins l’any que ve. Tots vivim amb l’esperança que cada any, el dissabte de
glòria, es tornarà a encendre; el dissabte de glòria, és a dir, a principis de
la primavera. Però vindrà un any que no s’encendrà. Un any no tornarà la
primavera. ¿No has pensar mai que l’abril, el de la incerta glòria, se’ns està
escapant dels dits? I incerta o no, és l’única glòria.” (pàg.80)
“L’abril se’ns escapa, creu-me, i
aquesta porca guerra ens ho acaba d’esguerrar; pot durar molt de temps, prou
per fer-nos la guitza a tots nosaltres. (...) El que vindrà després serà la
nàusea, ¿o potser no n’has sentit a parlar? (...) (pàg.81)
“ Per què ens irrita tant, la
religió? Una religió falsa no irritaria, més aviat divertiria; allò que ens
irrita és que ens furguin la nafra –i precisament la nafra que ens cou més.
Perquè, no t’hi dacis il·lusions, ells hi veuen just; per això ens irriten.”
(pàg.83)
II
“-La pobra se’m va posar a
plorar. No és pas dolenta; és tonta. En aquest pobles es f més mal per tonteria
que per malícia.” (pàg.93)
“-¿Com li pot agradar un país
així?
-De la mateixa manera que agrada
una música trista o un capaltard de novembre o un record molt llunyà ...o una
dona amb molt de passat.” (pàg.94)
11 d’agost.
“- El teu oncle m’ha parlat d’una
estudianteta amb qui fas llargues passejades. Només en sé el que ell me n’ha
explicat, que és una anarquista, que té males idees. ¿Saps què et dic, jo?
Estima-la, però amb tota l’ànima; estima-la tant com puguis. Si no pots creure
en res més, creu almenys en l’anarquisme. La qüestió és creure i estimar; si
creus en alguna cosa, si estimes amb tot el cor, prou que aniràs trobant el bon
camí de mica en mica”. (pàg.106)
Subscriure's a:
Missatges (Atom)