dimarts, 6 de juny del 2023

Heine viatge per el Harz (IV)

 Heine viatge per el Harz* (VI)




"La meva cambra oferia una vista esplèndida de la muntanya de Rammel. Era un vespre magnífic. La nit l'encalçava a cavall del seu corser negre i la seva crina llarga voleiava al vent. Dret prop de la finestra, contemplava la lluna. De debò hi ha un home a la lluna? Els eslaus diuen que es diu Clotar i que la lluna creix perquè la rega amb aigua. Quan era petit, havia sentit a dir que la lluna era una fruita que, quan madurava, era collida per Déu i era col·locada, per a les altres llunes plenes, a un gran armari que hi havia a l'extrem del món, clavada amb taulons. Quan vaig fer-me gran, vaig  adonar-me que el món no era tan estret i que l'esperit de l'home havia romput les barreres de fusta i havia obert els set cels amb una gegantina clau de Sant Pere, amb la idea de la immortalitat" (pàg.35)


(...). Les històries de fantasmes també provoquen una sensació encara més esborronadora quan un les llegeix estant de viatge i, sobretot, de nit, a una ciutat, a una cambra, on mai no ha estat. Quantes coses esgarrifoses no deuen haver passat en aquest racó del món on ara jeus?, es pensa sense voler. Ultra això, la llum de la lluna penetrava ambigua dins la cambra, a la paret es bellugaven tota mena d'ombres intruses i, quan vaig incorporar-me al llit per mirar-les, vaig veure..." (pàg.37)

 


dilluns, 5 de juny del 2023

Reseña: Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia (I.II)

 Reseña*:




Han contrapone la arquitectura que supone el Flagship Stores de Apple y la Kaaba de La Meca. Un cubo transparente y un cubo (kaaba) rodeado de un manto negro que oculta su interior. Han ve ahí “dos fundamentos diferentes de dominación: lo arcano y la transparencia”. (pág.16)

La transparencia para inducir a pensar en libertad, pero no es más que la “dominación despiadada de la información” (pág.16). Las personas se convierten en transparente en proporción inversa a como el régimen de la información se vuelve invisible, como dice sintéticamente Han: “La sala de máquinas de la transparencia es oscura”. (pág.17)

Esa maquinaria tiene terminales en todos los lugares, están a la vista, son las smartphone, sus sistemas de inteligencia absorben datos sin parar de los usuarios que alegremente abre su alma a los algoritmos de los gigantes de las redes sociales. La vigilancia del Big Brother abre paso al Big Data. El sueño del Gran Hermano se ha hecho realidad. Explotar la libertad, generar la ilusión de ser patrones de nuestra vida. Todo acontecimiento tiene su like. En el “régimen neoliberal de la información, la dominación se presente como libertad, comunicación y community” (pág.18).

El intelectual ha dejado paso al “influencer”. Éste es empresario de su propia existencia, sus gustos se hacen virales. Necesita likes para vivir de sus adeptos. Han hace un paralelismo algo forzado entre religión (sacra) y la nueva religión (likes). El objetivo de este proceso, consiste como no puede ser de otro modo en consumir cualquier producto que ofrecen los influencers. Sea lo que sea, transformarlo todo en mercancía. El influencer no es ningún revolucionario. No pretende tomar el palacio de invierno, se contenta con que hagas clic en su página, a ser posible millones de clics (likes). Han advierte que “el consumo y la revolución son mutuamente excluyentes” (pág.20).

 En la sociedad disciplinaria, la ideología hacia de cemento social. Generaba certidumbres, una cosmovisión que permitía ubicar las cosas en su sitio. Sin embargo, el régimen de la información, no quiere cuentos, sino cuentas, y por ello el modelo es el algoritmo. El algoritmo(**) rechaza el azar. “El régimen de la información sustituye por completo lo narrativo por lo numérico” (pág.21). Las cuentas son lo único que cuenta. Han denomina datismo a ese régimen de la información, “un totalitarismo sin ideología” (pág.21).

En ese mundo post-ideológico, lo que cuenta, para el algoritmo, es “alguien con un perfil” (pág.22). Ser es ahora, tener un perfil en la red. Elaborar perfiles es la labor de los algoritmos.  El Big Data quiere penetrar en la psique, y para ello descubre perfiles para que el sujeto siga reglando sus emociones y deseos, para modelarnos a todos con el feedback instantáneo del like. Lo que el Gran Hermano había soñado, en el nuevo Big Data se ha hecho realidad, parafraseando a Schmitt: “soberano es quien manda sobre la información en la red” (pág.24). Si se preguntan quién es ese soberano, tiene nombre y todos lo conocemos, se llama Meta –Facebook- y tiene un valor bursátil de 671,54 mil millones de $. Alfabet –Google- tiene 1,58 billones $. Apple 2,83 billones de $. ¡No cuenten con ellos para hacer la revolución!


dissabte, 3 de juny del 2023

La F1 l'espectacle mentider

 La F1: festival del tech





La F1 va associada a l'alta tecnologia, una legió d'enginyers i un equip de mecànics que mimen els prototips amb noms exòtics. A més a més, els comptes corrents dels pilots ajuda a la imatge d'elit que els acompanya -pilots que viuen a paradisos fiscals-. I enmig de tot això, els mitjans de comunicació que intenten acostar-nos a aquest món amb una passió postissa i ratlla en el ridícul.


DZAN ens transmeten les curses de llarg a llarg d'aquest món. La globalització s'expressa a la F1, a través de les diferents marques i pilots que pertanyen a aquest món globalitzat. És veritat que l'Àfrica encara no existeix. De fet, no existeix, excepte, per ser l'escenari de desastres de tota mena. Les carreres malgrat el desplegament de les cadenes televisives són un avorriment suprem. Hi ha els accidents i les fallades mecàniques, però les diferències entre els prototips són tan abismals que expressen de fet com funciona el nostre món.



G.P.Mònaco


Naturalment, sobre gustos no hi ha criteri absolut, els de sempre acaben els últims, a més d'una volta del guanyador. Els pressupostos són essencials, després hi ha els que arriben entre el 7 al 14 a una volta i finalment els que tenen opcions. Els comentaristes uns des del pàdoc, és a dir, on són els garatges dels cotxes, i altres a l'estudi narrant les vicissituds de la cursa, però com hi ha poc per explicar, una allau de detalls tècnics que tracten d'esborrar com és d'insuls tot aquest muntatge. La nova esperança es diu Alonso. Sainz no acaba de convertir-se en el que se n'espera. No comptin amb mi!


Art i musica: Albert Bierstadt

 



(1830-1902)


divendres, 2 de juny del 2023

Reseña: Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia (I)

Ressenya:

Byung-Chul Han. Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Trad. Joaquín Chamorro Mielke. Taurus. Madrid, 2022.




Esta nueva entrega de Han nos proporciona claves para comprender las transformaciones  que se suceden en nuestro mundo global a través de la digitalización. 

I

El régimen de la información 

“Llamamos “régimen de la información” a la forma de dominio en la que la información y su procesamiento mediante algoritmos e inteligencia artificial determinan el modo decisivo los procesos sociales, económicos y políticos.” (pág.9). 

Han contrapone este nuevo régimen propio de la sociedad líquida al régimen “de la disciplina” propio de la sociedad solida. Ahora “no se explotan cuerpos y energías, sino información y datos”. (pàg.9) Este modelo está asociado con el “capitalista de la información” en el que el ciudadano se transforma en  “datos y ganado consumidor” (pág.9).

Utiliza la distinción entre poder disciplinario –sociedad sólida- y el nuevo poder de la información. En el primero, el objetivo era convertir al hombre en parte del engranaje del sistema. La energía se canalizaba hacia el trabajo. Ahora, simultáneamente, el capitalismo de la información quiere hacernos creer en ser “libre, auténtico y creativo”. (pág.10)

Si el modelo disciplinario -cuyo teórico fue Michel Foucault-, se expresaba en el modelo panóptico –ideado por Jeremy Bentham, padre del utilitarismo-, que se plasmó, por ejemplo, en  la arquitectura carcelaria de la Modelo en Barcelona; el objetivo de este modelo era el aislamiento, el sentirse observado permanentemente, aunque materialmente, no fuese posible. Servía para que el recluso no supiera cuando era observado y cuando no, generando  obediencia. Ahora este modelo es ineficiente en el nuevo modelo capitalista. De lo biopolítico –modelo disciplinario-, se ha pasado al modelo psicopolítico. El cuerpo, se transforma en belleza –fitness-, y la psique es el objetivo primordial. Los deseos y motivaciones son la nueva materia prima de la psicopolítica. 

Han describe el régimen de visibilidad que toda dominación despliega. Así, en el Antiguo Régimen, se expresaba a través del esplendor (pág.12). Su coreografías, los verdugos, el público que contemplaba los castigos, la exhibición de atrocidades para resaltar el poder del soberano. En su obra Vigilar y castigar, Michel Foucault expreso con suficiente convicción el despliegue de esa visibilidad. En el régimen disciplinario (s. XIX-XX), el orden de la visibilidad se transmuta. Ahora la visibilidad no es del Soberano, sino de los súbditos. La vigilancia se convierte en sumisión. Interiorizar la vigilancia supone la obediencia. “Para el poder disciplinario es esencial la creación de “un estado consciente y permanente de visibilidad” (pág.13). El clásico literario 1984, de George Orwell, crea la figura del Gran Hermano (Big Brother). Nadie puede escapar a su escrutinio permanente, también él deseo entrar en su psique, pero se conforma con disciplinar su cuerpo. Sin embargo, en la nueva sociedad de la información, la visibilidad se expresa en las redes. Afirma Han: “La tecnología de la información digital hace de la comunicación un medio de vigilancia” (pág.14). La nueva paradoja de la visibilidad es que los propios sujetos se esfuerzan por “dejarse ver”, y el medio ideal es el Smartphone que aúna vigilancia y la ilusión de libertad. La visibilidad se expresa en el término transparencia: “La prisión  digital es transparente”. (pág.15)


dijous, 1 de juny del 2023

Heine viatge per el Harz (III)

 


Heine viatge per el Harz* (III)

Heine passa per Klausthal, lloc miner, allà parlarà amb els miners i menjaran, cantaran i tindrà un encàrrec  per quan passi per Goslar.

"Per immòbil i tranquil·la que semblés la vida  d'aquesta gent, tanmateix, és una vida verídica, viva. Hauríeu dit que la iaia velleta i tremolosa que seia darrera l'estufa, davant del gran armari, s'hi havia estat un quart de segle seguit i que els seus pensaments i sentiments havien quedat soldats a  tots els cantells d'aquesta estufa i a totes les entalles d'aquell armari. I estufa i armari són vius, perquè una persona els ha  infós una part de la seva ànima". (pàg.30)

"Havia llegit moltes coses de l'antiquíssima Catedral i del famós tron imperial de Goslar al Llibre de butxaca de Gottschal. Però, quan vaig voler veure'ls, em van dir que la Catedral s'havia enderrocat i el tron imperial se l'havien emportat a Berlín. Vivim en un temps molt transcendental: les catedrals mil·lenàries són enderrocades i el trons imperials llançats a la cambra dels mals endreços." (pàg.33)

"Algunes coses notables de la Catedral han estat instal·lades a l'església de Sant Esteve.  Unes vidrieres pintades molt boniques, uns quants quadres dolents, entre els quals diuen que hi ha també un Lukas Cranach, un Crist de talla i un altar de sacrificis pagà d'un metall desconegut. (...) Amb tot, encara és més desagradable el gran Crucifix de talla ja esmentada. El cap del Crist, amb cabells i espines naturals i una cara empastifada de sang, mostra certament, amb gran mestria, l'agonia d'un home, però no la d'un Salvador fill de Déu. En aquest rostre, només s'hi ha escolpit el sofriment material, no la poesia del dolor. Una imatge així pertany més aviat a una aula d'anatomia que no pas a una casa de Déu." (pàg.33-4)