dimarts, 3 de novembre del 2020

La ruleta de la fortuna comença a rodar

 Avui hi ha eleccions a EE.UU, dos candidats: Trump vs Biden. Cap interès, si no fos perquè aquests últims quatre anys, el inquilí de la Casa Blanca ha estat un personatge, D.Trump, absolutament desencaixat. El pitjor, no és això, el més preocupant és que hi hagi tanta gent, disposat a tindré i servir a un personatge com ell. El partit republicà, a escollit a un autèntic megalòman, capaç de dir blanc i desprès negre i pretendre que el que ha dit és el correcte. Populisme, fake news, manipulador, fatxenda, i en fi, un showman, que presideix el país on encara el color de la pell, es suficient, perquè la policia no es refiï de tu i et foti un tret al cap perquè segons ells, se negre es ser delinqüent.



A hores dada, ningú es capaç de preveure el resultat, tenint en compte, el que va passar fa quatre anys, quant tothom, donava la victòria a Hilary Clinton i finalment, va ser derrotada per un mig desconegut. Dic mig, perquè durant anys va ser presentador d’un programa de tele-escombraries, que el va fer molt popular, a unes classes baixes, blanques i pobres, de la americà profunda i no tan profunda, que els ha fet una picada de ullets i han quedat enlluernats.

Les enquestes, donen avantatge al candidat Biden, però Trump, ja amenaçat que si perd, lluitarà fins el final per què ell, creu, que no pot perdre, desprès de haver fet els quatre anys més memorables de la història americana.


PD: Avui ja és dia 5 de novembre, i encara no se sap qui a sigut el guanyador de les eleccions. Trump, va dient a tothom que si perd és per què hi ha frau electoral, Biden ha dit que sembla que va encapçalant la cursa, però cal veure com acaba. Tot plegat, demostra que o bé el sistema electoral és un desastre -ningú ha dit rés de canviar-ho, o bé el sistema de reconta és tercermundista. No sé quina és pitjor.



PD1: Avui ja és dia 6 de novembre i encara no hi ha un vencedor, malgrat que Biden estigui molt a prop de guanyar. Però, Trump, es nega a acceptar que ha perdut. La seva estratègia de mal perdedor, es anar els Tribunals.




PD2: Avui ja és dia 7 de novembre i encara no hi ha un vencedor, malgrat que Biden estigui molt més prop de guanyar. Però, Trump, es nega a acceptar que ha perdut. I farà el possible e impossible per aturar el recompte de vots. Geni i figura fins al final. Una reacció antidemocràtica del rei del populisme més barruer i mesquí. Potser que s'ho facin mirar aquest sistema electoral impropi de la primera (?) potència del món.





Reseña: Javier Sádaba y cómo disolver la filosofía de la religión

 Reseña:

Javier Sádaba, Lecciones de filosofía de la religión, Enfoques 6, Mondadori,  Madrid, 1989.




El texto de Sábada, es un intento de pensar la religión desde un punto de vista analítico. Eso quiero decir, que hay que situarse fuera de las corrientes tradiciones que según el autor, no hacen justicia a lo que debería ser una filosofía de la religión propiamente dicha.

Una de las características de la filosofía analítica es que todo lo que tocan, lo deshacen en un ejercicio filosófico que tiende al bricolaje lingüístico. Por ejemplo, “Dios existe”, esta afirmación filosófica, es en manos de la filosofía analítica, un ejercicio donde las diferentes parte de la proposición son analizadas hasta la extenuación. ¿Qué significa Dios?, ¿Qué significado tiene “existe”?. Para un creyente, la afirmación es una obviedad, para el no creyente, la afirmación se transforma en una negación: “Dios no existe”. Cada uno de ellos, dará sus pertinentes justificaciones.

El texto tiene como hilo conductor a Wittgenstein y su análisis de la Rama Dorada de Frazer, para comprender lo que debería ser una filosofía de la religión que no sea ni metafísica ni teología. Wittgenstein, se contenta con decir, que más allá del lenguaje, surge el misterio, lo que no es decible. Ese límite no debe traspasarse. 

La propuesta de Sádaba es la siguiente. La religión “representa los límites del mundo” (pág.109). Sabada nos dice que la religión no es una creencia (pág.108). Sentirse en el límite de lo que somos, y ese somos, permite comprender, la religión, por ejemplo, “podía haber sido mío”(pág.110). Esa es la contribución de Sádaba al análisis de lo que debería ser una propedéutica de la filosofía de la religión.  

En el texto, no quiere entrar en la historia de las religiones, ni nada parecido a lo que sería una religión empírica. Es verdad, que muchos de los autores que tratan de cultivar la filosofía de la religión, son creyentes, pero este hecho, no es decisivo ni descalificante. Este esfuerzo por espiritualizar lo que sea la filosofía de la religión, hace que sea mucho más útil, la lectura de “Por qué necesitamos la religión**” de Eugenio Trías. Sádaba habla de límite, y Trías ha propuesto precisamente toda su filosofía como "filosofía del límite".


** Eugenio Trías, Por qué necesitamos la religión. Círculo Cuadrado, Debolsillo, Barcelona, 2000.



dilluns, 2 de novembre del 2020

In Memóriam: Javier Reverte

 


(1944-2020)



La muerte del escritor Javier Reverte, es otra mala noticia en el ámbito de la cultura. Sus libros de viajes son un referente, pues, aunaba sus descripciones personalísimas y su capacidad para situar los países en los que se encontraba, explicando su historia reciente. El conjunto siempre era interesante y ameno. Sus viajes por África, sea "Vagabundo en África, Los sueños de África, o los caminos perdidos de África, nos dice mucho de su amor por ese continente.  


In Memóriam: Pedro Iturralde



 

Pedro Iturralde (1929-2020)


Jordi Nopca, Mor Pedro Iturralde, saxofonista i pioner del jazz a Espanya (Ara.cat, 1/11/2020)

In Memóriam: Robert Fisk

 



Robert Fisk (1946-202)