dilluns, 2 de desembre del 2024

Sicília (4): Agrigent-Piazza Armerina-Caltagirone (i III)


III


 S’ha fet les 14h. Segurament, la guia segur que no, que feia hores que no menjàvem res, i amb l’estomac buit, el cervell comença a concentrar-se no en explicacions dels romans del imperi roma d’Occident. Hi havia gana. 




Hem anat a un restaurant a uns 15-20’ de la Villa Romana del Casale. El dinar ha estat un altre fiasco culinari. Uns plats on la quantitat suplia la qualitat. El restaurant es diu Al Ritrovo (Aidone). No ens retrobarem mai més, això és segur. Desprès amb la decepció del dinar hem anat a la capital de la ceràmica, Caltagirone, centre productor d’objectes decoratiu, plens de colors, no exempt de gràcia.



Caltagirone







En aquests viatges organitzats, sempre hi ha un lloc on et fan anar. El lloc era un laboratori de ceràmica. No he anat, preferia fer un volt per el poble. R. m’ha acompanyat. Hem parat a una botiga d’artesania, el taller era a la vista de tothom i el seu artesà ha estat molt amable per vendre’ns algunes peces de ceràmica. El viatges cal portar sempre maletes grans, perquè poc a poc vas ficant objectes, o llibres o roba, i al final, falta espai.   



Ajuntament (Comunales)








El dia no era especialment radiant, hem anat a la Piazza del Municipi, hem pres un cafè. He pujar les famoses escales (124) de  Santa María del Monte, malauradament,  estava en obres. La ceràmica està per tot arreu. 





Perspectiva des de les escales



Destaca les figures que formen part de la llegenda del moro: “Explica la llegenda que cap a l'any 1100, durant la dominació àrab de Sicília, vivia a Palerm una bella donzella a qui li agradava cuidar les plantes al balcó Un matí un jove moro la va veure, se'n va enamorar i el va declarar. el seu ardent amor, que la donzella va acceptar.

Desgraciadament la passió es va convertir en ràbia quan ella va descobrir que el seu amant aviat l'abandonaria per tornar amb la seva dona a Orient. La donzella va esperar que arribés la nit i, quan el moro es va adormir, li va tallar el cap, fent amb ella un gerro on cultivaria la seva alfàbrega: d'aquesta manera ell no podria abandonar-la. Així va néixer la tradició d'utilitzar gerros amb forma de cap de moro, i amb el temps es van afegir també gerros amb trets femenins*.” 




Com estem a la Vall del Noto, el barroc es fa notar en el seus edificis i esglésies, però totes necessiten urgentment una neteja a fons, perquè l’aspecte que fa és de deixadesa. I aquesta falta de pulcritud fa encara més decadent aquest poble. Edificis singulars com Il Carcere Borbonico, a lato la chiesa di Sant'Agata, l’edifici del Ajuntament, Chiesa di San Giorgio,  Il palazzo delle poste in Corso Vittorio Emanuele, Chiesa di San Francesco d'Assisi (Caltagirone). Hem estat a la plaça del Ajuntament amb dues parelles de Mataró.  Tot el conjunt històric artístic queda difuminat per la falta de manteniment de tots aquests parcs temàtic que s’han convertit bona part d’aquests pobles.




Parrocchia Maria SS.del Monte 





Carcere Borbonico, a lato la chiesa di Sant'Agata



Chiesa di San Giorgio





A les 17:15h hem agafat un tren turístic que ens ha tornat al pàrquing mentre una musica cridanera i alegre advertia els turistes que marxàvem.





A les 18:05 hem arribat al hotel. A les 20:30 ens espera el sopar, les expectatives son molt baixes. El sopar sense ser una meravella almenys era comestible, però endevinin què teníem de primer plat? Exacte, pasta. Pel que hem vist d’aquesta cuina siciliana, és una cuina de pobre. Vull dir que ací tot és recicla, una cuina aprovexategui (sic) que permet explicar perquè es fa servir la pizza (sobretot a la nit).  El xivarri al menjador era simplement infernal. El nostre amics argentis, tenien necessitat de fer-se escoltat més enllà del que les normes d’urbanitat exigeix. Sembla mentida com podem arribar a fer tant de soroll, devíem estar sobre 90 decibels com a mínim.  Hem d’arreglar les maletes. Demà a les 8:00 sortim cap el nostre proper destí: Noto-Siracusa-Catània. Un altra dia maratonià.


divendres, 29 de novembre del 2024

Sicília (4) : Agrigent-Piazza Armerina-Caltagirone (II)

 

Desprès hem agafat l’autocar i ens hem endinsat al interior de Sicília. Deixàvem Agrigent sense haver vist tot el que dona de si el seu museu al aire lliure (parc arqueològic).  Paisatges amb camps verds i turons de tota mena, no hi espai planers, l’orografia sense ser abrupta, no permet veure l’horitzó molt llunyà. Camps conreats, vinyes, el color verd del terreny, donen un cromatisme  ple de matisos que impugna la idea d’una Sicília seca i desèrtica. Les carreteres son sinuoses, a la par que el paisatge.





A prop de dues hores des d’Agrigent per arribar al nostre segon destí del dia, a Piazza Armerina on es sitúa la Villa Romana del Casale.



 






Mapa de situació








Praefurnia

(la part de les termes que corresponen al sistema de calefacció 

















Peristil

 

"La Vila és el centre d'una important finca, amb una funció administrativa, residencial i representativa. Els seus més de 3000 metres quadrats de mosaic responen a un precís programa tant de representació com indicatiu de la cultura del propietari de la casa. La identificació del propietari de la Vila no és, fins ara, segura; segons els estudis més recents, s'atribueix a un alt exponent de l'aristocràcia senatorial romana, potser un Praefectus Urbi (responsable de l'ordre públic a la ciutat de Roma).

Descripció:

La residència tardana està construïda en diferents nivells i dividida en quatre grans àrees:

1. Recepció oficial;

2. Administració, sales de banquets no oficials, sales de culte;

3. Unitats d'habitatge amb sales de servei connectades;

4. Zones de trànsit i serveis.

L'alt perfil del seu client es celebra, eloqüentment, a través d'un programa iconogràfic, estilísticament influenciat per l'art dels mosaïcistes africans que van ser cridats a crear-lo i que es desplega, amb riquesa compositiva, en multitud d'entorns públics i privats. L'estructura actual, la construcció de la qual es remunta a la primera meitat del segle IV dC, amb ampliacions després del terratrèmol del 361-363, s'alça sobre una vil•la anterior, datada entre finals del segle I i el segle III dC.

Durant els segles V i VI. dC les estructures de la Vila es van adaptar amb finalitats defensives en un precís programa de fortificació posat de manifest, durant les campanyes d'excavació, per l'engrossiment en diverses parts dels murs perimetrals i pel tancament dels arcs supervivents de l'aqüeducte connectat amb les termes. Així, es va determinar un procés inicial d'abandonament i transformacions funcionals de les estances que van ser reocupades, en els segles següents, per noves estructures d'habitatge superposades a la capa de destrucció dels murs preexistents o fora del perímetre de l'edifici tardoimperial. El posterior assentament medieval, durant la dominació islàmica, va prendre el nom de "Palàtia", Blàtea o Iblâtasah, tal com va definir Ibn Idrisi, geògraf àrab del segle XII, fins que va prendre el nom de Plàtia.

La ciutat, considerada entre les més grans i complexes del centre-sud de Sicília, va ser destruïda el 1161, durant el regnat de Guillem I. El 1163 es va fundar una nova ciutat fortificada, a l'actual emplaçament de Piazza Armerina, poblada per colons llombards. que va arribar a Sicília seguint els normands. La persistència d'assentaments a la zona pertanyent al jaciment, on hi havia la vil•la romana, es va constatar, de nou, al segle XV, amb la presència d'un petit grup de cases, conegudes amb el nom d'Antico Casale dei Saraceni, de que vaig prendre el nom*.”








Escenes d'animals i el seu embarcament al Circ Màxim






Mosaics de unes atletes




Eros i Psique (1)








Com sempre cal fer cua, hem esperat una eternitat per que tothom anés els lavabos. Sempre insuficients per acollir a tanta gent. El tresor de la Vila Romana son els seus mosaics o ens representen la vida quotidiana dels romans del segles IV d.C. Hi ha mosaics  on es representen escenes de infants, animals, dones fent esport (palestra). La llum per contemplar els mosaics no es gens bona. Per acabar-ho d’arreglar, la gentada era molt gran per poder contemplar amb tranquil•litat les diferents escenes i espais massa estrets. No hi ha mesures per la gent amb mobilitat reduïda. Hem vist una noia en cadira de rodes que no a pogut accedir a un dels espais perquè cal pujar per unes escales. Turistes per tot arreu. La guia que ja no recordo el seu nom, s’ha fet un tip de parlar, però d’allò que ha parlat no queda res! Sort de la Wikipèdia. El mosaics tenen el seu origen amb els artesans nord africans. Crida l’atenció que malgrat que el Cristianisme era la religió del Imperi, la decoració sigui pagana. 



Il·lustracions per a nens








dijous, 28 de novembre del 2024

Sicília (4): Agrigent- Piazza Armerina-Caltagirone (I)

 Dia 4


Agrigent-Piazza Armerina-Caltagirone


I mentre aquests s'ajuntaven, Odi a l'extrem s'instal·lava*


Ara estem a Caltagirone. Des de la finestra del hotel es veu una piscina orfe de nedadors, i un hospital que està a uns 15’ del poble. S’ha  fet fosc i amb els núvols grisos encara dona una sensació de més foscúria.



Hem tingut que llevar-nos a les 6h, gràcies al mòbil que fa d’alarma cridanera. Esmorzar a les 7h hi havia la cua habitual. Els nostres companys de viatge argentins prenien posicions per entrar-hi primers. Nosaltres també hem entrat en la primera onada. He anat directament a la màquina de cafè. Hi havia dues màquines una d’elles posava al panell digital ERROR. Sort que hi havia una noia del hotel que havia pres el control de la màquina bona i ha posat una mica d’ordre en la cua que s’ha format instantàniament. Els croissants no eren els clàssics, sinó que tots ells tenien guarnició de fantasia, de xocolata, de melmelada de diferents sabors. El nivell de sucre i colesterol semblava que s’havia abolit per obra i gràcia del xef de cuina. Desprès hem tornat a l’habitació i agafar les maletes i baixar a recepció i portar-les a l’autocar.  Una vegada posades a lloc per el xofer, i per el nostre guia Matteo , hem anat a la Vall del Temple, a uns 8’ de distància del hotel.




L’autocar ple d’argentins i nosaltres, s’ha dirigit cap l’entrada del recinte, l’autocar no podia estar-hi, hem baixat i fent les cues corresponents hem tingut que passar per el control amb l’escàner de rigor. 





Allà esperava el nostre guia de la Vall del Temple. Si comences per la nit del temps, per explicar història, la lògica explicativa es fa feixuga. És una tasca molt difícil, uns 45 oients parats, mentre el guia il•lumina amb el seu coneixement d’història antiga. Tothom sap que l’atenció és fa fonedissa al cap d’una estona. Sobretot, perquè davant teu hi ha un temple grec, i el guia està explicant les bases arquitectòniques del art grec. Però l’atenció de la que parlava feia un moment, focalitza en les pedres, el paisatge, amb els companys que educadament escolten la conferència històrica. I fa que sense adonar-te, o potser amb intenció, desconnectis de la conferència campestre.



Agrigent vist des de la Vall del Temple



Temple d'Hera/Juno




Enmig d’oliveres més que centenàries, hi ha algunes amb 800 anys! Empèdocles (s. V a.C) devia passejar-se per aquests paisatges i potser feia ofrenes dins dels Temples. Els jaciments arqueològic daten del la fundació de la ciutat d’Akragas el any 580 a.C, per colons de Gela i Rodes. En el moment més esplendorós va arribar a tenir 200.000 habitants. Tenia una muralla defensiva, encara és visible, de 12km de llarg i 9 portes que permetien accedir-hi a la ciutat. 






El nostre recorregut històric-turístic s’ha centrat en dos llocs: el Temple d’Hera o també de Juno (versió romana d’Hera):

“El temple de Juno es troba a l'esperó rocós més alt del Turó dels Temples, prop de l'extrem est.

Com passa amb la majoria dels temples d'Agrigent, no és possible saber a quina deïtat estava dedicat.

La seva atribució a Juno deriva d'una mala interpretació d'un passatge de l'escriptor romà Plini el Vell, que en realitat fa referència al temple de Juno al promontori Lacinio a Crotona, a la Magna Grècia.

L'edifici de l'ordre dòric es pot datar cap a mitjans del segle V aC i té una base de quatre graons, sobre els quals descansen sis columnes als costats curts i tretze als llargs. A l'interior, el temple està dividit en vestíbul, cel•la i compartiment posterior, el primer i l'últim amb dues columnes entre les portes.

La porta s'obre entre el vestíbul d'entrada i la cel•la, flanquejada per dos pilons amb escales interiors d'accés i manteniment de la coberta.

A quinze metres de l'entrada del temple, a la banda de llevant, hi ha l'altar amb una escala de deu graons.

Potser el temple va ser greument danyat durant la conquesta cartaginesa l'any 406 aC, per un incendi del qual queden restes a les parets de la cel•la.

L'edifici potser va ser restaurat en època romana.

Es van realitzar nombroses restauracions a partir de finals del segle XVIII, quan es van aixecar les columnes del costat nord, fins a les últimes intervencions estàtiques i conservadores a les superfícies de pedra realitzades pel Parc Arqueològic de la Vall dels Temples*.”







Vistes cap el mar




Molts turistes com nosaltres, amb el seu corresponent guia, fèiem torn per contemplar allò que un dia varen ser Temples vius, ple de fidels en un altre món completament allunyat del nostre. Queden les pedres i la història, i ara les selfies. 



Vistes al Temple de la Concòrdia





El Temple millor conservat és el Temple anomenat de la Concòrdia:

“L'edifici deu el seu nom tradicional a una inscripció llatina de mitjans del segle I dC amb una dedicatòria a la “Concordia degli Agrigentini”. La inscripció va ser vinculada erròniament al temple per l'historiador i teòleg Tommaso Fazello cap a mitjans del segle XVI.

L'edifici d'ordre dòric es pot datar cap a la segona meitat del segle V aC i té una base de quatre graons, sobre els quals descansen sis columnes als costats curts i tretze als llargs. Únic entre els temples d'Agrigent, conserva gairebé íntegrament els elements de l'entaulament i els dos frontons dels costats est i oest.

A l'interior, el temple està dividit en vestíbul, cel•la i compartiment posterior, el primer i l'últim amb dues columnes entre les portes. La porta de la cel•la està flanquejada per dos pilars dins dels quals hi ha una escala de servei que porta a la teulada.

Segons la tradició, el temple es va transformar en església cristiana cap a finals del segle VI dC, quan Gregori, bisbe d'Agrigent, va consagrar l'antic temple als sants apòstols Pere i Pau després d'expulsar els dimonis  Eber  i  Raps .

Els dotze arcs oberts dels murs de la cel•la es remunten a l'ús de l'edifici com a església cristiana, fet que en garantia un estat de conservació excepcional.

Finalment, la dualitat dels dimonis pagans i la doble dedicació de l'església cristiana han portat a la hipòtesi que originàriament el temple era propietat d'una parella de divinitats gregues (entre les diverses hipòtesis, els Dioscuri). La divinitat, a la qual es va dedicar originalment el temple, és, però, encara desconeguda en absència de proves arqueològiques i epigràfiques*.”




La fotografia tòpica

Escultura de Icar (Igor Mitoraj, 2011) 





La fotografia més icònica




Si els habitants grecs del segle V A.C veiessin la gentada de turistes contemplat els Temples, no donarien crèdit els seus ulls. La postmodernitat i amb ell, la indústria del turisme global, dessacralitza tot quant toca, desconeixen el significat i valor de les pedres que mirem, perquè per ells, no eren simplement pedres, forma part de les seves vides. Pedra i temps fa que el que devia ser per ells diví, sigui per a nosaltres inabastable. Un paisatge  d’oliveres, el mar a prop, devia ser un lloc on els deus encara existien, nosaltres que hem vist tota la història que ha anat passant, no podem copsar el significat que per aquella gent devien encomanar-se els deus. Avui, literalment, el “Deus absconditus”, fa sentir-se'ns orfes, tal com volia Nietzsche.