Viatges, Llibres, Reflexions, Imatges, Musica, Filosofia, Literatura, Política, Miscel·lània, Blog de Viatges
dissabte, 25 d’abril del 2015
divendres, 24 d’abril del 2015
Incerta glòria (VII)
II
(...)
Tant sacrifici, tanta sang, tant esforç, ¿per què? ¿Què defensàvem? ¿Per què no
era restablerta la llibertat del culte catòlic, que era el de la majoria dels
catalans? (pàg.462)
(...)
¿Saps que per fi hem retrobat en Lluís? L’han descobert per atzar en un
hospital de campanya, molt lluny de la brigada; esta gravíssimament ferit. ¡Una
ferida dolenta! L’havien recollit els camillers d’una divisió anarquista, que
el van dur a Almirete sense preocupar-se de donar-ne part a la nostre. Cada
brigada, cada divisió només procura per ella, saps; ¿saps que una divisió anarquista
va obrir el foc contra una de comunista? Quina merda...(pàg.478)
(...)
La
tieta no s’entenia de raons; els seus ulls, els altres eren uns cavallers del
Sant Graal, alts, esvelts, rossos, sempre afaitats de fresc, l’uniforme net i
planxat –i amb una espassa, una noble espasa, a la mà; una espasa con un lliri
com un ciri... (pàg.480)
(...)
Tal ordre havia estat motivada per un fet que el comandament trobava
escandalós: el nostres soldats havien arribat a organitzar partits de futbol
amb els d’enfront a les eres d’aquells pobles. La superioritat volia tallar en
sec unes relaciones tan excessivament amicals amb els contraris. (pàg.486)
(...)
¿què es pensa que és el meu germà Llibert, sinó? I n’hi ha molts, moltíssims;
amb l’excusa d’emancipar el proletariat s’han emancipat ells ¿i de quina
manera! ¡Emancipa-díssims! (pàg.506)
IV
(...)
Perquè la felicitat no es troba pas en les coses, sinó en l’amor; i l’esperit
de riquesa neix del buit, que tractem d’omplir amb coses a falta d’amor, L’esperit
de riquesa és relatiu, es tracta de tenir allò que no tenen els altres; però l’amor
és absolut, no hi ha sinó l’amor que ho sigui –i ho és fins quan és figaç, fins
quan és pecat, fins quan és crim; perquè en veritat que és un crim “cobejar la
dona del proïsme”. (pàg.542)
(...)
¿és que la raó crítica podrà comprendre ami l’amor? L’horrible Crucificar no
tindria sentit si no es tractés del mateix Jesús de Galilea, del mateix amor,
de la mateixa poesia. L’Evangeli ens ensenya a acceptar la creu quan arriba la
seva hora, però ¿no ens ensenya també a acceptar la felicitat? ¿És que no va
ser aquest el gran crim, rebutjar l’amor, rebutjar la felicitat, rebutjar la
poesia, clavar-los a la creu? La felicitat és santa, és el fi de l’home volgut
per l’Altíssim; rebutjar-la és horrible. (pàg.543)
La
crida de la crucifixió..¿són les guerres altra cosa? Branden pretextos, és clar;
causes, grans paraules -¡i con sembla buit, incomprensible, ridícul i tot, als
ulls d’una altra generació! ¿Podem comprendre nosaltres com els nostres besavis
es mataven tan obstinadament per la línia masculina dels Borbons contra la
femenina? Ara ens fa riure, però els nostres besavis es feien matar per això.
Els nostres besnéts riuran quan sabran que nosaltres ens matàvem pels
proletaris contra els burgesos o pels aris contra els semites i no obstant és
en nom d’aquestes paraules buides i risibles que han estat creats els camps de
concentració stalinians i hitlerians. Paraules risibles, pedanteries buides;
però les multituds segueixen. (pàg.543)
dimecres, 22 d’abril del 2015
dimarts, 21 d’abril del 2015
Incerta glòria (VI)
Siguiendo la transcripción de Incerta Glòria. Tercera part.
Tercera
part
I
(...).
Després m’han preguntat més d’una vegada si jo ignorava que, mentre érem al
front, a la reraguarda cremaven les esglésies i estossinaven els sacerdots. No
ho ignoràvem, que era impossible ignorar-ho; aleshores no sabíem les proporcions
increïbles que va prendre la matança al llarg d’aquell estiu, però tanmateix
sabíem que la matança hi era. No la ignoràvem; només que per a nosaltres era
com si ha hagués hagut la pesta, ¿és que un renega el seu país perquè la pesta
hi fa estralls? Estàvem entre dos focs i ho sabíem. (pàg.431)
(...)
I puc dir que algunes vegades sobretot als començos, s’hi va parlar d’organitzar
amb les altres brigades regulars una marxa sobre Barcelona per acabar amb les
bandes anarquistes que estaven passant el país a sang i foc. Algun dia s’arribarà
a aclarir el tèrbol misteri de l’anarquisme; l’únic que sabem ara com ara és
que van fer exactament tot el que calia perquè és perdés la guerra
(subrayado es mío)(pàg.432)
(...)
-Vet
aquí- em signava els sacs de cigrons –com faig heroicament la guerra als feixistes,
és a dir, als dolents. Nosaltres cridem: “¡morin els fatxes!” Ells criden: “¡mueran
los rojillos!”. I tots, ells i nosaltres, volem dir el mateix: ¡morin els
dolents! Tothom contra els dolents; tothom, sempre, a tot arreu, a favor dels
bons. ¡Quina monotonia. Déu meu! (pàg.436)
(...).
¡La idolatria de les idolatries, l’adoració d’allò que és fugaç! ¿Caure de
genollons als peus d’allò que ha de ser destruït per la malaltia, la vellesa,
la mort; besar-ho amb adoració! ¡Renegar l’Eternitat per córrer a fer-se esclau
del Temps! (...)
-La
dona és l’Oceà, l’home el Sahara. Aquestes dues immensitats enemigues, l’aigua
i la set, s’estan l’una al costat de l’altra i no es barrejaran mai. Si es
barregessin, en naixeria el més gloriós dels continents; però impossible.
(pàg.441)
(...)
-No
t’ho prenguis així, no siguis idiota, va fer ell. Si Déu no es deixés menjar,
¡que en faria de temps que la humanitat hauria rebentat de fam! Però potser que
dormim; ja hem dit prou bestieses” (pàg.458)
dilluns, 20 d’abril del 2015
diumenge, 19 d’abril del 2015
Incerta Glòria (V)
Siguiendo la transcripción de Incerta
Glòria. Segona part.
30
d’agost.
(...)
Jo
crec amb tota l’ànima que si necessitem tant la poesia i la fe per no
sentir-nos molt més desventurats que si no fóssim ni haguéssim estat mai és
perquè la poesia i la fe són l’existència i la vida, perquè sense elles tot
aquest món es desfaria en no-rés com una vana fantasmagoria sense cap
consistència. (pàg.396)
(...)
; diu que feia una setmana de la sublevació del Terç Estranger i les tropes
mores quan el cuirassat Jaume I bombardejà Melilla; era diumenge a les tres de
la tarda, hora en què els europeus fan la migdiada. Com que, a causa de la
calor, per fer-la es desvesteixen, diu que homes, dones i criatures corren mig
nus fugint de les cases bombardejades (...). Era el 26 de juliol de 1936, només
feia una setmana que havia començat la guerra; ¡ i els europeus, a diferència
dels moros, eren quasi tots republicans! (pàg.398-9)
(...)
En tot cas, em sembla que ens podríem divertir molt més jugant a templaris clandestins que no pas a anarquistes. I és que
els reaccionaris tenen molta més imaginació sense comparació possible, i amés
el passat amb ells. El futur, en canvi, com que és pura inexistència, el
regalen a la gent sense imaginació. Sí, Trini [protagonista de la novel·la],
cal molta imaginació per ser reaccionari i per això n’hi ha tan pocs; jo només
he conegut la meva tia que s’en pugui dir amb justícia” (pàg.402)
(...).
“Algun dia ens caurà la cara de vergonya d’haver tingut disset anys”, “¿ I per
què?, vaig replicar estupefacta. “Perquè és una edat idiota; afigura’t, ¡som
els homes del futur! ¡La pura inexistència! Encara no som res i ja ens hem traït
mil vegades a nosaltres mateixos”.(pàg.403)
(...)
Però pobres de nosaltres quan per exercir un art n’hem d’aprendre les regles; l’art
deu ser com l’amor, que si no és els instints no hi ha qui te l’ensenyi. (pàg.405)
Subscriure's a:
Missatges (Atom)